Andrej Detela: Le kako si drznete?
Andrej Detela
Le kako si drznete?
UVOD
Začel bom s pogledom na današnji
svet, vendar nekoliko raztegnjen v prostoru in času. V osrednjem delu tega
eseja pa bom v to širšo sliko umestil še našo aktualno slovensko izkušnjo, ki že
kar sama od sebe kliče h kritični besedi.
Ne mislim, da sem pametnejši od
drugih. Pišem zato, da iz sebe nekako iztisnem, izjokam zadušljivo prisotnost nečesa
nevidnega, kar visi v zraku in nas obdaja, stiska. Pa s tem mislim predvsem
nekaj drugega kot koronavirus. Vsi to čutimo, resda na različne načine. Nekateri
se na aktualno situacijo odzivajo s tesnobo, nekateri jo odkrito opisujejo kot
»surrealistično«, številni pa bi se pod vplivom množične psihoze radi
mobilizirali v nekakšno »vojno z virusom«. (V nadaljevanju bom še pojasnil, da
soočenje s pandemijo ni nobena vojna.) Našli so se kvazijunaki, ki se na naših
ekranih vsakodnevno prikazujejo kot vojskovodje, s tem blažijo svojo duhovno
revščino ali pa računajo na privilegije »zmagovalcev«. In spet nekateri vedrijo v zavetju, se lahkotno
pretvarjajo, da bo minilo kar samo od sebe in se bomo potem vrnili na neko
»novo normalo«. Čeprav nihče ne ve, kaj naj bi to bilo.
Tu smemo postaviti vprašanje o času
pred izbruhom pandemije: so mar bile družbene razmere v tem našem noro podivjanem
svetu takrat še normalne? Ne, niso bile. In tudi zdaj tok svetovnih in domačih dogodkov
ne kaže, da se bo izšlo tako preprosto: ničesar novega se še nismo naučili iz
te naše res enkratne situacije, v kateri smo se vsi skupaj znašli povsem
nepripravljeni. Vemo le to, da bo prihodnost bistveno drugačna od tega, na kar
so nas navajala zadnja desetletja izkušenj. O njej za zdaj samo ugibamo.
Težave se niso začele šele s pandemijo Covid-19. Nanje smo opozarjali že
mnogo prej, že vsa zadnja desetletja, pa skorajda nihče ni hotel poslušati.
Napetosti pod vidno površino so naraščale, drobni koronavirus pa je sprožil
potres in začelo se je podirati. Morda ni odveč, če ta družbeni fenomen
primerjamo s situacijo leta 1914 v kolonialni Evropi, polni notranjih nasprotij:
streli v Sarajevu so v vrsti držav sprožili množično psihozo »domovinskih
čustev« in tako ves svet pahnili v uničujočo vojno.
Vse od dobe razsvetljenstva v 18.
stoletju se je v družbah »zahodnega sveta« verjelo v osvobajajočo, osrečujočo
moč napredka. Razvoj znanosti in tehnologije, napredek medicine, predvsem pa odprto
širjenje znanja ... vse to je prispevalo k prav neverjetnemu izboljšanju
kvalitete življenja. V zahodni kulturi velja prepričanje, da človeštvo še
nikoli ni živelo tako dobro kot v času po drugi svetovni vojni. Torej se je v
našo zavest vtisnila vera v vsestranski napredek: živimo bolje kot naši straši
in naši otroci bodo živeli še bolje kot mi.
Ampak v zadnjem obdobju (v bistvu že
od začetka sedemdesetih lat dalje) se pojavljajo resni dvomi, opozorila. Tista
odprtost, ki je vse donedavna omogočala razvoj, je začenjala usihati. Socialna
neenakost je v zadnjih desetletjih začela boleče naraščati in družbeni razredi se
vse bolj razslojujejo. Ekonomija, ki v izvornem pomenu te besede (gr. oikos = skupno ognjišče) pomeni skupno
skrb za praktično dobrobit vseh »ob skupnem ognju«, se je v veliki meri
izrodila v neoliberalni hrematizem,
kopičenje bogastva za peščico »zmagovalcev« v tej nori dirki. Zares pa nihče ni
več zmagovalec. Izgubljamo vsi. Mučna trenja med interesnimi skupinami so
vsakdanja stvarnost, korporacije skrivajo tehnično in pravniško znanje samo
zase. Informacijska povezanost sveta se sprevrača v dezinformacijski kaos. V
taki duhovni atmosferi pa je seveda vse težje verjeti v nekakšen neprekinjen duhovni
in materialni napredek.
In zdaj se nenadoma kaže, kako
marsikaj sploh ne deluje. Navodila, kaj je v danem stanju pandemije primerno
storiti, so precej zmedena – zlasti, če jih usmerja politika. Ljudje se počutijo
nemočni pred drobnim, nevidnim virusom. Smo si domišljali, da obvladujemo
naravo in da smo si svet lepo uredili za udobno bivanje v njem? Pa ni več tako:
narava se je še enkrat pokazala močnejša od nas. Kot da se vračamo nazaj v prvošolsko
klop, k zahtevni učni lekciji za ves svet.
Je bila vera v napredovanje k sreči samo iluzija, samo kratkotrajni mit
preteklega stoletja? Danes večkrat slišimo domnevo, da se je racionalni, razsvetljenski
projekt zadnjih stoletij pač izpel in da nas čaka mračno obdobje, upodobljeno
na znani Goyevi jedkanici Spanje razuma
rojeva pošasti.
Pa vendar stvari ne morejo biti tako enodimenzionalne. Sveta ne moremo vpeti v model bipolarnega nasprotja: na eni strani razum in objektivna znanost, na drugi strani pa intimna občutja in vera. Vse to in še mnogo več se spleta, spaja v veliko širšo, neopisljivo celoto, in v njej ima vsak vidik človeške dejavnosti nek pomen in smisel – seveda v povezavi z vsem ostalim, neizmerno presežnim. Materialni napredek zadnjih stoletij je bil mogoč zato, ker je razvoj racionalnega mišljenja vendarle bil v nekakšnem sozvočju s celovito človeško izkušnjo, z nam vsem globoko vrojenim prizadevanjem po resnici, dobroti in lepoti. Čutili smo se ranljivi in Zemlja nas je preizkušala. Glede tega smo šele v zadnjih desetletjih začeli izgubljati tla pod nogami, potem ko nas je premamila navidezna moč tehničnih možnosti in se nismo znali ustaviti pred naravnimi omejitvami. Kdor prisega na katero koli obliko moči (moč tehničnega orodja, moč družbenega položaja itd.), se oprime le enega dela celote in prej ali slej mu bo zdrsnilo.
Naravo je treba brezmejno spoštovati. Le na ta način nam lahko razkriva
svoje darove. Vsa novodobna znanost (in z njo vred materialni napredek zadnjih
stoletij) temelji na pozornem spoštovanju resnice. Na spoštljivem odnosu do
narave, katere del smo in ki nas preizkuša. Manipuliranje z lažnimi novicami se
je razcvetelo šele v zadnjem času, potem ko smo ponotranjili markentinški jezik
reklam, da je začenjal postajati nekaj samoumevnega. A ta novodobni jezik je
povsem v nasprotju z bazičnimi načeli znanosti: Ni prijatelj resnice tisti, ki
si jo hoče lastiti, temveč tisti, ki jo iskreno in zavzeto išče.
Novi koronavirus nas torej preizkuša
in upajmo, da ga sprejmemo kot učitelja, ne kot sovražnika. Uči nas marsičesa, na
kar smo v zadnjem času pozabili. Virusi so vedno bili del našega naravnega
okolja, tako kot oblaki na nebu, ribe v vodi in ptice v zraku. O tem, kako
najbolje živeti z virusi in kako naj se kar najbolje izognemo potencialni škodi,
ki jo povzročajo, raziskujejo epidemiologi. Ti raziskujejo naravne procese,
vključujoč tudi družbene odzive na epidemijo, družbeno dinamiko, številne povratne
zanke in tako naprej. To je torej znanstveni pogled na sedanjo krizo. Je veliko
sodobnejši, širši in po vseh merilih izrazito uspešnejši od tistega drugega pristopa,
ki nam ga hoče vsiliti aktualna slovenska politika. Podrobneje se bom v to
neprijetno temo spustil malo niže.
Skušajmo biti človeško občutljivi za
glasove novih časov. V teh mesecih se vračamo k elementarnemu spoznanju, da
nismo vsemogočni. Le kako smo si mogli domišljati, da smo izvzeti iz narave in
da jo lahko obvladujemo po mili volji? In kako je možno, da številni
najvplivnejši ljudje na svetu še vedno prisegajo na večno ekonomsko rast, na
tisti tip ekonomije, ki se meri z neko enodimenzionalno številko, namreč z
iluzornim procentom rasti BDP-ja? Tak enodimenzionalen svet ni normalen, ni
stabilen in v njem se je nujno moralo nekaj zalomiti. Potem ko bo ta sedanja
kriza že mimo, bomo virusu Sars-CoV-2 verjetno hvaležni, ker nas je začel
opozarjati na našo lastno ranljivost in nepopolnost, na naše zablode, še preden
nam na vrata udarijo še težje preizkušnje. S tem mislim zlasti na podnebno krizo,
ki se ji v naslednjih letih gotovo ne bomo mogli izogniti. Torej je čas, da se
nehamo sprenevedati in da začnemo razpoznavati prave izzive našega časa ter iskati
prave odgovore nanje.
Ko gremo v tej smeri, pa takoj
naletimo na ovire. V času pričujoče epidemije še bolj kakor prej prihajajo na
vidno površino nekateri čudni, preživeli vzorci mišljenja in delovanja. Pa saj
zadeve že prej niso delovale: že prej je brez vsake dolgoročne vizije potekal
slepi boj za prevlado med konfliktnimi interesi v prenasičenih družbah in že
pred epidemijo je stroj neoliberalnega kapitalizma večini ljudi zadajal globoke
rane. V današnjih spremenjenih razmerah pa so utečene strukture še bolj
razmajane. Razpoke, ki so v preteklem obdobju nastajale v zgradbi sveta, zdaj
na široko zevajo.
DOKTRINA ŠOKA IN SLOVENSKA RAZGRADNJA DEMOKRACIJE
Epidemija Covid-19 je po vsem svetu
ustvarila čustveno nabito vzdušje panike. V takem kolektivnem občutju ljudje
razmišljajo precej drugače kot običajno – tako zelo drugače, da se tudi sodobna
psihologija prav specifično ukvarja z mehanizmi delovanja v ozračju panike. Znani
so tragični primeri, ko je med prireditvijo v nabito polni dvorani nenadoma izbruhnil
požar. Panični odziv množice je ubral brezglavo pot: ljudje so drli proti
izhodu, ga v gneči zablokirali in nihče več ni mogel ven. Vodila jih je samo
ena misel: čim prej priti ven. V spoznavni domeni je zmanjkalo prostora za vprašanje,
kako svoj beg uskladiti z vsemi ostalimi.
Če bi razmišljali s trezno glavo, bi se lahko vsi pravočasno rešili. Morda
bi se rešili tudi, če bi hitro evakuacijo vodila karizmatična oseba z močnim
glasom in z moralno avtoriteto, torej oseba vredna zaupanja. V bolj kompleksnih
družbenih razmerah, na primer ob pojavu epidemije, pa se lahko kaj hitro zgodi,
da vlogo avtoritativnega »odrešitelja« prevzame nekdo brez vsake moralne
integritete, torej avtoritarec, samodržec, ki vzdušje izrednih razmer
»učinkovito« zlorabi za hitro razgradnjo demokratične družbene ureditve.
In to se nam dogaja prav zdaj.
Pohod virusa je v družbi marsikaj
vrgel iz krhkega ravnotežja. Zdaj na plan prihajajo globoko zakopani strahovi,
skupaj z njimi pa tudi nekatere družbeno motivirane strasti, ki prej niso bile
tako dobro vidne. Na primer, v tej pomladi sem, v telefonskem pogovoru z znanci
ali celo z (nekdanjimi?) prijatelji, večkrat poslušal besede, polne sovraštva
do tistih »drugih, drugačnih«. Na primer grobo udrihanje čez (navajam
dobesedno) »umazane begunce, ki k nam prinašajo koronaviruse, ko pridejo sem,
pa vsak begunec še celo prejema 1950 evrov davkoplačevalskega denarja na mesec.
Skrajni čas je, da na mejo pošljemo vojsko s policijskimi pooblastili. Vse begunce
je treba vreči nazaj, tja, kamor spadajo. Problem moramo rešiti odločno in
trdo, tako kot Madžari.«
Teh gorečnežev nisem mogel ustaviti,
tako zelo so prepričani v svoj prav. Trdno verjamejo v svoj imaginarij. Pri
njih trezni argumenti ne primejo. Je to rezultat nekakšne duševne lenobe? Laže
je slepo verjeti neki zunanji avtoriteti in se dati voditi v namišljeno
varnost. Verjetno se nikoli niso potrudili, da bi spregovorili z beguncem, ga
uzrli kot človeka ob človeku. Panika očitno naredi svoje in sproži marsikaj
nereflektiranega v globini zavesti. Še mnogo huje pa je, ko se ta kolektivna
občutja s pomočjo manipulativnih medijskih trobil še ojačujejo vse do nevarnih
razsežnosti. Skratka, med temi samogovori prepričanih sem se počutil, kot da
sem padel v neko münchensko
pivnico, 90 let nazaj, in tam ves zgrožen poslušal grmenje nekega adolfa. Nekoč
ali danes, Judje ali begunci so baje tisti »nečisti tujki«, ki fašistoidnim
strukturam v družbi pridejo prav, kadar se išče grešni kozel za vse naše težave.
Omenil sem nevarnost rasističnih medijskih
trobil. Zadeva je mnogo bolj resna, kot se morda zdi na prvi pogled. Psihološki
učinki (in katastrofalne posledice) metod, ki jih prakticirajo taki manipulativni
mediji, so dokaj raziskani že od druge svetovne vojne dalje, ker jih je z zelo
jasnim namenom »učinkovito« izpopolnjeval Joseph Goebbels, nacistični minister
za propagando. Javne demokratične medije je razglasil za lažnive (»lažnivi
tisk, Lügepresse«), nadomestil jih je s trobili
nacistične stranke NSDAP, da je preko njih zastrahoval in uničeval politične
nasprotnike ter ščuval proti Judom, Slovanom, Romom, gejem, preostanku komunistov
itd. Na eni strani lažna podtikanja in vztrajne diskreditacije, na drugi strani
monolitno discipliniranje naroda pod vodstvom močnega Führerja, ki bo bojda rešil vse težave. Ali nismo
zdaj priča podobni zgodbi? Kaj neumorno sporočajo mediji pod taktirko stranke
SDS (Nova24 TV, tednika Demokracija in Reporter, brezštevilni strankarski digitalni
portali, njihovi sovražni tviti, zelo razvejani lokalni odcepki itd.)? Ali ne
gre za silno podobne vzorce sporočanja? Zdaj se namesto proti Judom hujska
proti nesrečnim beguncem, pa seveda proti »izdajalskim« protestnikom in še
marsikomu (v jeziku teh medijev so to komunajzarji, presstitutke, južnjaki,
geji ...). Priča smo silovitim poskusom predelave zgodovine za nazaj, z
namenom, da se popači kolektivni spomin naroda. Nacionalni mediji so po novem
»ventilatorji lažnih novic«, kult osebnosti je podoben kot v nekdanjih časih in
tudi kritična umetnost je po novem spet »izrojena« (»entartete Kunst«). Glede
teh pojavov nikakor ne moremo ostajati ravnodušni.
Družbena nestrpnost je znak, da v sicer
odprto ozračje zaupanja že vdirajo hudo avtoritarne tendence. Politika jih
spretno izrablja za lažje obvladovanje novih stresnih razmer, ki jim ni kos z
bolj človekoljubnimi sredstvi. O takih preizkušenih fašistoidnih metodah so
napisane debele knjige, poznamo tudi posledice, in prav bi bilo, da se iz tega
kaj naučimo.
Kdor vsaj majčkeno pogleda v ozadje namišljene »vojne z virusom«, kaj hitro
razume, kako sedanja vlada čustveni šok pandemije nadvse »učinkovito« zlorablja
za namene uvajanja avtoritarne oblasti, za razgradnjo demokracije. Skratka, za
kuliso umetno ustvarjenega vojnega stanja bliskovito hitro poteka razgradnja
demokratičnih inštitucij. O tem je treba spregovoriti.
Kako dolgo bomo še mirno opazovali
brutalne poskuse razgradnje naše krhke demokracije? Čim se je nova vlada
dokopala do oblasti, je na stranske tire začela izrivati vse, kar jo ovira pri
totalitarnem nadzoru. Najprej je odvzela avtonomno besedo našemu zdravstvenemu sistemu, kot da politika zmore
in sme nastopati v imenu zdravstvene stroke. Takoj so cenzurirali, torej
onemogočili avtonomno besedo Nacionalnemu inštitutu za javno zdravje (NIJZ). Ključna
epidemiologinja v vladni strokovni skupini (direktorica NIJZ) ni bila slišana
in upoštevana, zato je pod pritiskom iz skupine izstopila, vlada pa jo je takoj
nadomestila z bolj »poslušnimi« ljudmi. V danih razmerah bi pričakovali, da se
oglašajo epidemiologi, kajti ti se na procesni način razmišljanja spoznajo
bolje kot infektologi. Obvladovanje epidemije je namreč proces, vključujoč tudi
družbeno dimamiko, in da jo ujameš, moraš delovati zelo senzitivno. To nikakor ni
vojaška bitka. Še posebno, če »sovražnika« sploh ne znamo vtakniti v znane
predalčke. Toda ne, vlada se je epidemije lotila »po vojaško«: primitivni boj
enega naproti drugemu. Zdi se, da v vladnem vrhu ne znajo razmišljati drugače –
kar pa je v kompleksnosti danih razmer zelo problematično.
Ali ni naravnost noro, da so se za
generale v »vojni proti virusu« samooklicali diplomirani obramboslovci (Janša,
Kacin)? Če poslušamo ali beremo njihove izjave, brez težav pomislimo na vojno
propagando iz svetovnih spopadov in na ideološki imaginarij iz JLA – saj tam so
ti možje svoje izrazje tudi pobrali. Ti ljudje nam torej pridigajo o »vojni
proti virusu« in se na državljane obračajo z dikcijo vojaških ukazov, čeprav
soočanje s pandemijo ni nikakršna vojna. Vojna retorika v ozračju epidemije je popolnoma
zgrešena. Na takem govornem polju sovražnih bitk pa se še kako radi pasejo
avtokrati.
Včasih se avtokrati drznejo iti tako
daleč, da se postavijo v pozicijo Boga Stvarnika. Zdaj nas naša vlada skuša
prepričati, da pred njo ni bilo ničesar razen popolnega kaosa, in da je šele ona
»od prve do zadnje črke« spisala Državni načrt zaščite in reševanja ob pojavu
epidemije. Seveda tudi to ni res, niti približno. Ta načrt imamo že osem let
(od 11. februarja 2016), vlada pa ga je namerno skrila v predal, da se sama prikaže
kot edino zveličavna »rešiteljica nemočnega ljudstva«. S to potezo je seveda še
dodatno zavrla delovanje našega zdravstvenega sistema – kar v vsaki resni
demokratični družbi velja za kriminalno početje.
Vlada si torej domišlja, da lahko na vojaški način sprejema odločitve v
imenu profesionalnega zdravstvenega sistema. Tako prihaja do številnih
zgrešenih potez. Tri četrtine uradno proglašenih umrlih za virusom SARS-CoV-2
je med starostniki, ki iz domov za ostarele niso smeli biti premeščeni v
bolnišnice, čeprav je tam bilo na voljo več kot dovolj praznih postelj. Direktorji
teh domov so na vlado zaman naslavljali prošnje, naj se vendar dovoli
premestitev obolelih v bolnišnice. Takšno škandalozno ravnanje s starostniki je
skregano z medicinsko etiko – in še več, razgalja cinično nehumanost naših
oblastnikov: »Kdor ni več koristen, naj gre na odpad!« Ko je zdaj ta zgodba
prišla v javnost, se odgovorni samo sprenevedajo in ne pokažejo niti kančka
iskrene vesti. In če nadaljujem, v slovenskem zdravstvu so za nedoločen čas odložili
vse nenujne zdravstvene preglede in posege, medtem pa precej zdravnikov poslali
domov, ker nimajo dela. In tako dalje. Kaj bo, ko bo epidemija šla mimo in bomo
ocenjevali povzročeno škodo?
Za prvim udarom na zdravstvo so
prišli na vrsto mediji, v prvi vrsti
državna RTV, ki ima od vseh medijev največji družbeni vpliv in bi vsekakor morala
ohranjati status avtonomne družbene kritike. Toda dogajajo se ekspresne
kadrovske čistke, zamenjave starih kadrov z »našimi«, odvzemanje suverenosti, žalitve
novinarjev in grožnje, skonstruirane ideološke depeše v Bruselj, vse po
preizkušenem boljševističnem principu. Podobne stvari smo sicer poznali že iz
prejšnjih Janševih vlad, a zdaj v spremenjenih razmerah se vse to dogaja še neverjetno
hitreje. Iz raznih Janševih tvitov razberemo, da se ta mož resnično, torej brez
šale, zgleduje po Orbánu, ki si je
»uspešno« podredil praktično vse madžarske medije.
Glede tega moramo biti natančni:
Janša stavi na napačnega konja in to ga bo še hudo drago stalo. Novejša
zgodovina Madžarske je bistveno drugačna od slovenske. Kar je morda (vsaj
začasno) »uspelo« Orbánu, ne more
uspeti v Sloveniji. Po padcu Berlinskega zidu so Madžarsko preplavili razni »sachsi«
(Jeffrey Sachs) in njemu podobni dečki čikaške ekonomske šole, ki so razgradili
madžarsko nacionalno gospodarstvo in célo državo potegnili v kremplje mednarodnega kapitala. Madžari, ki so prej
bili v trdem prijemu sovjetskega partijskega sistema, so se naivno predali v
naročje zahodnim »rešiteljem«. Ko so to svojo novo ekonomsko in kulturno
podrejenost končno spregledali, pa se je pred desetimi leti pojavil Orbán in Madžarom ponudil neko novo ekonomsko in
kulturno »emancipacijo«. Naši severovzhodni sosedje so žal prezrli, da ta
»emancipacija« temelji na razgradnji demokratičnih inštitucij, na uvajanju
natanko tistih fašistoidnih vzorcev, ki smo jih Slovenci spoznali in se jim
uprli že pred stoletjem. Požig slovenskega Narodnega doma v Trstu se je zgodil pred
natanko sto leti (13. julija 1920) in zato smo mi prvi v Evropi uvideli, kaj je
fašizem.
Slovenska kulturna zgodovina je torej drugačna. Zametke demokracije,
naravnane v prihodnost, smo imeli že znotraj Osvobodilne fronte – ne glede na
to, kaj si mislimo o sicer nedopustnih povojnih čistkah. (Resnici na ljubo,
tedaj so jih izvajali zmage pijani zmagovalci v prav vseh evropskih državah,
marsikje drugod še veliko bolj kot pri nas.) Stric mi je pravil, kako
požrtvovalno in solidarno so živeli v skritem naselju lesenih barak Baza 20 v
Kočevskem Rogu. Če ne bi bilo tako, naše partizansko gibanje takrat ne bi
dobilo množične podpore in ne bi uspelo. Pozneje smo novo intenzivno prebujanje
demokracije doživljali v drugi polovici osemdesetih let, tako da smo spremembo
družbenega sistema dočakali relativno pripravljeni – povsem drugače kot na
Madžarskem. V devetdesetih letih je Jože Mencinger preprečil, da bi slovensko gospodarstvo
kar takoj razprodali tujcem. Najbolj žalostna zgodba o razprodaji se je pri nas
začela odvijati šele pred desetimi leti, pa ne zaradi kakega Sachsa, pač pa predvsem
zaradi neumnosti naših lastnih političnih in finančnih oportunistov. In če bi
zdaj brezumno sledili Orbánovi politični
doktrini, bi nas to odrinilo v neokolonialno podrejenost na evropski periferiji.
Skratka, mi nimamo vzroka, da bi tako kot Madžari gojili neutemeljeno zamero do
sodobne odprte Evrope in se zapirali v domačijsko avtokracijo. Torej je Janševa
naveza na Orbána in na
njegovo nezakonito finančno podporo zelo kratkoročna pogodba z Mefistom. In
tega se je treba vseskozi zavedati.
Da bi se izognil zakonitim
preiskavam in lastni kazenski odgovornosti, je novi predsednik vlade takoj grobo
posegel v naše ustanove demokratičnega
nadzora in pohitel z zamenjavo ključnih oseb, ki so odgovorne za preiskavo
tovrstnih nečednih poslov: že prvi dan menjave v vrhu policije in vojske, potem
novi »lojalni« šefi preiskovalnega urada, kriminalistične policije, urada za
preiskavo pranja denarja in tako dalje. Nova vlada s takimi preiskovalnimi
ekipami seveda ne misli preiskovati svojih lastnih nečednosti. Pri teh
ekspresnih kadrovskih čistkah v nadzornih organih se kar pozablja, da jih narekuje
človek, ki ne zna (oz. noče) pojasniti niti izvora svojega osebnega premoženja,
da o številnih drugih upravičenih sumih na kriminalna dejanja niti ne govorimo.
Prav zares, v vseh pripovednih izročilih sveta je znana mitska povest o
vlomilcu, ki se skrije v vlogo glavnega preiskovalca zločina ... tako rekoč genialna
prevara! Prišli smo do nesrečne situacije, da bo naš sodni sistem morebiti še
dolga leta prestreljen z lojalnimi kadri, ki bodo, ne glede na dejstva, vedno
razsodili v prid povsem konkretni politični skupini, ki jih je tja nastavila.
Take vladne poteze nas morajo resno
skrbeti. Nedopustne so, ker vodijo naravnost v brutalno avtokracijo, ki z
demokracijo nima prav nobene zveze. V takem zastrupljenem ozračju bi lahko za
mnogo dolgih let zamrlo veselje do ustvarjalnega, izpolnjujočega življenja. To
bi se seveda poznalo v vseh pojavnih vidikih – v zdravju ljudi in narave, v
ekonomski prosperiteti in tako naprej. Glede teh negativnih pojavov se torej ne
smemo slepiti, zato je treba pravočasno ukrepati. Takim negativnim tendencam se
je treba upreti z vsemi demokratičnimi sredstvi. Imamo pravico in če nam ni
dovoljena, si jo moramo vzeti. Da ne bi bilo prepozno.
Resnično je tragično, da problema, o
katerem pišem, ne razume (ali noče razumeti) niti predsednik države. Po ustavi
ima pooblastila, da lahko korigira nedemokratične odklone v družbi, vendar se spreneveda
v svojem patološkem narcizmu in v impotentni strahopetnosti. Občuduje »močnega
voditelja, ki ga zdaj potrebujemo«. Skupaj z njim Slovenijo potiska v vse bolj problematično
višegrajsko skupino držav (Madžarska, Poljska itd.), kot da se hočemo odpovedati
načelom evropske demokracije in članstvu v EU.
Podobna strahopetnost je pravzaprav kar prevladujoča lastnost našega
sedanjega političnega vrha. Le kako naj drugače razumemo preračunljive
manipulacije z javnostjo, ki jih izpričujejo naši ministri? Spomnimo se le na
to, kako oportuno so na predvečer ustoličenja nove vlade stranke prifrčale k
novemu centru politične moči, k novi krmilnici. Samo reve delujejo na tak
način. Pokončni ljudje z notranjo trdnostjo znajo braniti svoja prepričanja in
jih ne spreminjajo čez noč. Če je potrebno, se ljudje s hrbtenico znajo soočiti
s svojo lastno temo in posledično tudi z vso naraščajočo kritiko. Pri naših
oblastnikih pa česa takega sploh ne opazimo. Taka vlada niti približno ne more
biti kos globalnim izzivom, ki jih zastavljajo naravni in družbeni procesi v našem
hitro se spreminjajočem svetu.
Predstavniki naše nedemokratične
oblasti so se v teh zadnjih mesecih še bolj kakor prej spravili na kritične intelektualce. O tem pričajo
številni primeri pritiska (celo do groženj s smrtjo!) na posameznike, ki si
upajo javno kritizirati delovanje aktualne vlade: Boris A. Novak, Rudi Rizman, Svetlana
Slapšak, Draga Potočnjak, Tanja Tuma, Brane Mozetič, Vinko Mödendorfer, Matej Krajnc, Božo Repe, Slavoj Žižek,
Darko Štrajn, Blaž Zgaga ... Tu navajam samo nekatera bolj znana imena, celoten
seznam pa bi bil še neprimerno daljši. Prav posebej trpi šikaniranje dolga
vrsta kritičnih novinark in novinarjev. Ti skrajno nedostojni pritiski so
koordinirani z vladnega vrha, sklicujejo se na podtikanja in lažna dejstva, z
namenom, da z vsemi sredstvi diskreditirajo in nato odstranijo »moteče«
posameznike. Tu se moramo še enkrat spomniti na to, s katerimi metodami so v
evropski zgodovini prihajale na oblast fašistične stranke. (V današnjih
razmerah je namesto izraza »fašizem« pri nas verjetno ustreznejši izraz
»janšizem«, ker se kljub temu, da so številni elementi manipulacije podobni,
zdaj nahajamo v drugačnem oz. specifičnem zgodovinskem okolju.) Torej ta reč
nikakor ni nedolžna.
Na seznamu neformalne opozicije, ki
je novi vladi odveč, so kar na splošno t. im. »kulturniki« (umetniki, filozofi, številni družboslovci itd.).
Pravzaprav ni ostre meje med njimi in že omenjenimi kritičnimi intelektualci.
Obe skupini se vsaj deloma prekrivata. V vsakem zdravem družbenem okolju so ti
ljudje zelo dragoceni. Zakaj? Zato, ker ne razmišljajo s ciljno usmerjenim
operativnim umom, temveč svet opazujejo bolj celostno, intuitivno, in nam potem
svoja spoznanja posredujejo v umetniških ali akademskih jezikih, ki so za ta
namen najbolj primerni. Kulturniki so zato med prvimi, ki nas opazarjajo na
skrite pasti, ki nas čakajo v prihodnosti, pa jih večina, ki gleda bolj ozko,
ne opazi pravočasno.
Zelo avtonomno držo ohranjajo zamozaposleni v kulturi, ker samo
ohlapno delujejo v okvirih Sistema. Trenutna oblast je zanje popolnoma brez
posluha in jim obrača hrbet. Seveda, avtokrati umetnosti pač ne potrebujejo. Na
desettisoče samozaposlenih v kulturi, med njimi številne samohranilke z
majhnimi otroci, se je tako (še bolj kot prej) znašlo na robu golega fizičnega
preživetja. Minister za kulturo (če ga sploh smemo tako imenovati) izkorišča
epidemijo, da kulturni sektor spravi v eksistenčno stisko, za totalni obračun s
kulturo. To je naravnost noro početje, še posebej za državo, ki je svojo
identiteto vzpostavila prvenstveno na kulturi, ne na vojski kot mnoge druge bolj
imperialno nastrojene države.
Avtokrati se bojijo kulturnikov in
jih na vse načine skušajo utišati. Nacisti so govorili o »izrojeni umetnosti«,
povsem enake izraze javne diskreditacije pa je brez sramu že uporabil tudi naš
politični vrh v odnosu do svobode umetniškega izražanja. Nekaj o taki
miselnosti pove citat, ki ga je izrekel Baldur von Schirach, vodja Hitlerjeve
mladine (Hitler-Jugend): »Ko slišim kaj o kulturi, se primem za revolver.«
Morda se sliši strašljivo, toda preveč je indicev, da aktualna oblastna
struktura ne razume, kje se konča demokracija in kako se rojeva fašizem. Zato
je treba vseskozi opozarjati na možnost tragičnega razpleta dogodkov in
predvsem zato tudi pišem ta esej.
Če bi se nekega jutra zbudili in po radiu slišali, da je Prešernovo
Zdravljico, torej našo državno himno, državna oblast zamenjala z Janševo Odo
lepotam Slovenije (ki jo skozi svoje strankarske medije propagirajo krogi blizu
vladi), bi bilo za vse nas že prepozno. Vedeli bi, da smo se zbudili v konsolidiranem
fašizmu oziroma janšizmu. Mimogrede, večina nas je že v osnovni šoli pisala veliko
boljše pesmi.
A nadaljujmo s seznamom inštitucij,
ki si jih nova vlada prizadeva disciplinirati ali uničiti. Vlada očitno ne
razume družbenega pomena nevladnih organizacij
(NVO) in bi se jih najraje kar znebila. Zdaj država pod novimi pogoji skoraj
vsem NVO-jem praktično ukinja finančno podporo. Brez šale, slišal sem
novopečene fašiste, ki dvigujejo glavo in trdijo, da »nevladne organizacije
samo odžirajo davkoplačevalski denar, naj se zdaj znajdejo, kakor vejo in
znajo, ne potrebujemo jih, saj škodujejo državi, ker jih s slabimi nameni
financira magnat Soros«. (Navedek je dobeseden, kot sem ga slišal.) A če smo
dovolj natančni, je najprej treba omeniti, da se je Soros že leta 1999 s svojo
fundacijo umaknil iz Slovenije (takrat je prišel in svoj umik razglasil na
sestanku v Narodni galeriji), kasneje pa je le še sofinanciral nekaj manjših
projektov. Potem pa je treba opozoriti še na to, da se novim fašistom niti približno
ne sanja, kaj je bistvo demokracije. Ne razumejo, da sodobna družba prosperira
le tako, da zna prisluhniti pluralnosti mnenj, torej da spoštuje moč
argumentov, ne pa argument moči. V demokratičnih državah so NVO-ji nujno
potrebni (in zelo spoštovani) korektiv uradni politiki. Poredne fašistoidne
dečke, ki so pri nas na srečo še vedno v veliki manjšini, zato pa tem bolj
glasno kričijo (na primer pred sodišči), bi morali poslati nazaj v osnovno šolo,
da se bodo naučili kaj več o naravi in družbi.
Naši aktualni vladi so trn v peti zlasti
okoljevarstvene nevladne organizacije,
ki so po vsem svetu ustanovljene zato, da opozarjajo korporacije in vsako
aktualno vlado na omejitve, ki nam jih po naravnih zakonih postavlja vsako zdravo,
vzdržno okolje na našem planetu Zemlja. Izkušnje skorajda vseh držav po svetu
namreč kažejo, da se požrešni ekonomski apetiti precej požvižgajo na naravne
zakone. To je še toliko bolj kritično v teh letih, ko nam grozi globalni klimatski
zlom. Toda ne! – sedanji premier Janša brezbrižno trdi, da problem globalnega
pregrevanja sploh ne obstaja, temveč gre po njegovih besedah samo za
»fluktuacijo sončne aktivnosti«. Tu imamo še ministra za gospodarstvo, pa
ministra za okolje, ki se očitno prav tako požvižgata na okoljske omejitve. K
takemu omejenemu načinu razmišljanja so se pridružile tudi vse druge vladne
stranke in pravkar (pišem maja 2020) razglasile z vso zdravo pametjo skregani
predpis, da se nevladne organizacije izključijo iz okoljskih postopkov – razen
pod izsiljevalskimi pogoji, ki jih ne more izpolniti skorajda nobena NVO.
Velika večina prebivalcev Slovenije
se zaveda, da je zdrava narava naš največji zaklad in da bo skrb zanjo v
prihodnosti še bolj dragocena. Pri tem mislimo na dvoje: najprej na psihično in
fizično zdravje, ki nam ga krepijo ure sožitja z naravo – kar potrjuje tudi
cela vrsta novejših znanstvenih študij. Mislimo pa tudi na gospodarski vidik
odgovorne skrbi za naravo. V naši državi imamo izjemno dobre naravne in
kadrovske pogoje za »ozelenitev« gospodarstva, vladni možje pa se obnašajo, kot
da bi živeli v dobi intenzivne industrializacije pred 70 leti, torej brez
posluha za še kako žive izzive sodobnega časa.
Aktiviste iz vrst NVO, ki mirno
protestirajo proti novim nelegalnim ukrepom, sedanja vlada kaznuje z
drakonskimi globami, kot svarilo vsem ostalim. V pritisku na NVO-je vidimo
tisto brutalno oblastniško tendenco: zatreti vse, kar ni po volji oblastnikov, grobo
si podrediti vse NVO-je in z njmi vred tudi naravo, si jo pokoriti za parcialne
interese posameznikov oziroma posameznih interesnih skupin. »Delajmo z njo, kar
se nam danes pač zazdi! Bi moj strankarski prijatelj rad postavil
hidroelektrarno na Muri? Dajmo! Stran z nadležnimi ovirami, s tistim nadležnim
mrčesom nevladnih organizacij!« No, v sodobni globalni zavesti je taka
miselnost popolnoma preživela in sedanje oblastnike bomo prej ali slej poklicali
k odgovornosti za uničevanje okoljske zakonodaje. Pri tem nam je v pomoč
dejstvo, da so ti novi okoljski predpisi povsem nelegalni, saj se ne skladajo z
okoljsko zakonodajo Evropske unije in z Aarhuško konvencijo, ki jo je podpisala
tudi Slovenija.
Torej nikar ne obupajmo: ta vlada bo
prej ali slej morala pasti, ker je v svoji avtoritarni (da ne rečem fašistoidni)
politiki šla mnogo predaleč čez vse razumne in dovoljene meje.
Morda smo pri srčiki problema: današnjega sveta ne moremo razumeti s starim
načinom razmišljanja. Od politikov bi pričakovali sposobnost kompleksnega
mišljenja, vendar vladni ministri tega očitno niso sposobni – da niti ne
govorimo o aktualnem predsedniku vlade, ki ni sposoben preseči svojega
omejenega militarističnega imaginarija. Se mar vojskujemo z naravo? Okoljska
vprašanja zahtevajo resen znanstveni pristop in pozorno, pošteno analizo številnih
heterogenih vidikov, ozračje zaupanja in sodelovanja. Aktualna slovenska
politika pa tega očitno ne zmore in deluje na moč primitivno. Če se bo tako
nadaljevalo, nas bo degradacija okolja že v tem desetletju postavila na zelo
trda tla, preko ekonomskih in zdravstvenih posledic političnega primitivizma.
Sklenimo ta nepopolni seznam
demokratičnih inštitucij »na udaru«, koordiniran z vladnega vrha: nazadnje
utegne priti na udar še Univerza kot
prostor kritičnega mišljenja. Orbán je to že
storil, Janša pa bi ga zelo rad posnemal tudi v tem, seveda močno podmazan z nelegalnim
madžarskim denarjem. Toda, kot sem že napisal, na srečo mu pri nas ne more
uspeti. Lómi se mu že zdaj. »Petkovi
kolesarski protesti« so vsak teden močnejši. Ta družbeni proces smemo primerjati
s trenutno nekoliko zapostavljenimi Gretinimi »petki za podnebje«.
Kadar se naših rednih petkovih protestov
udeležuje množica, merljiva s petmestnimi števili (po raznih ocenah jih je samo
v Ljubljani vsak teden okrog 15.000 in ne 5.500, kot navaja vladni informacijski
urad), bi se vsaka normalna vlada resno zamislila – ne pa, da se spreneveda in diskreditira
kritiko tako velike množice državljank in državljanov. Tiste v vladnih palačah
moramo vprašati: Kakšen neverjeten ustvarjalni potencial, in to večinoma mladih
ljudi, se zbira pod vašimi okni in zahteva korenite družbene spremembe! Ali res
ne razumete? Samo bedaki to še zanikajo. Moder politik bi te ustvarjalne
možnosti vendar izkoristil za napredek vse družbe! Prisluhnil bi zahtevam, se
pogovarjal s protestniki. Vi pa jih kar tako pavšalno diskreditirate,
demonizirate, celo kriminalizirate. Vendar, ali ne veste, kar vemo vsi, ki se
udeležujemo protestov: Policija je že zdaj bolj na strani protestnikov kot na
strani »svojega« ministra (Aleš Hojs, minister za notranje zadeve), ki je
obremenjen z nečedno preteklostjo, saj je še ravnokar vodil Janševo hujskaško strankarsko
propagando, poplačano z nelegalnim madžarskim denarjem?
Glavni avtokrat v vladni palači
seveda išče načine, kako se znebiti vsake kritike, in to z vsemi sredstvi,
magari z vojsko. (Pri tem mu izdatno pomagajo podrepniki, za katerimi se lahko
skrije, kadar mu gre za nohte.) Če ga policija ne bo ubogala, bo kot
napoleonček trmasto izsiljeval, da vojska dobi policijska pooblastila. To je v
njegovem stilu, saj ne zna razmišljati drugače. Nikoli ni razumel bistva
demokracije. Že ves čas se gre vojno z neodvisnimi mediji. In tak človek je
zdaj na čelu vlade. Sramoto, ki zaradi takih ljudi lega name in na vse tiste,
ki jih imam rad, lahko premagujem le tako, da pišem, pišem, pišem ta esej o
žalostnem stanju naše družbe. Morda pa s tem le kaj dosežem?
POSLEDICE VLADNIH
NOROSTI
Kredibilni analitiki v drugih
evropskih državah so dolgo časa obravnavali Slovenijo kot oazo demokracije,
obkroženo z okoljem »sovražne usode« (če se izrazim s Prešernom). Zdaj pa se v
resnih tujih medijih že sprašujejo, ali se nam je v Sloveniji mar zmešalo.
Ta vladna garnitura sicer sploh ni
bila normalno izvoljena. Ampak preskočimo tiste mučne spomine iz zimskih mesecev,
mučne spomine na neetično povolilno prevaro nekaterih strank in tozadevne
oblastniške kalkulacije. Raje poglejmo nadaljevanje. Ko je bila epidemija na
vrhuncu, se gotovo nismo čutili prijetno in bi od oblasti pričakovali kaka
pomirjujoča in smiselna navodila, temelječa na dobro premišljenih strokovnih
mnenjih. Kar smo slišali vladnih navodil, pa je bilo ravno obratno: arogantni
poskusi discipliniranja, zastraševanje, zmedeni in deloma celo povsem
nesmiselni ukazi. Tako delujejo slabi generali v kaki militaristični državi,
gotovo pa ne razumna vlada v mirnodobnem času. Predpisali so visoke kazni ob
neupoštevanju vladnih navodil, sami pa se jih niso držali. Skratka, naša oblast
se je tako rekoč izživljala nad državljani. Le zakaj je bilo to potrebno? Tako
delujejo ljudje, ki jih obremenjujejo nereflektirane travme (čustveni
kompleksi) iz mladih let in potem v izjemnih situacijah najdejo možnost, da se
malo izprsijo. V zadnjih letih se po svetu vse bolj opozarja na problem
»toksične moškosti«, ki ne sodi več v naš čas. Najmanj pa pritiče pomembnejšim
javnim osebam. Mimogrede, Janša vprašanje ženske enakopravnosti komentira
takole, citiram: »Stop teoriji spola! Orbán je to samodestruktivno propagando že prepovedal. Kdaj jo bomo tudi
Slovenci?«
Znana »afera z maskami in
respiratorji«, razkrita v četrtkovih TV oddajah Tarča, je pokazala dvoje:
Najprej skrajno nemoralno (koruptivnno) obnašanje nekaterih novih oblastnikov,
skupaj s pritiski na javno zdravstvo zaradi zasebnih interesov, in to z
nehumanim izkoriščanjem zmede v času epidemije. In drugič, primitiven,
šarlatanski pristop glede tega, kako se nekateri ključni ministri lotevajo
zahtevnejših poslov. Zdi se, da preprosto niso sposobni kompleksnega mišljenja,
kakaršnega zahteva delo v resni politiki ali državni upravi. Kar smo videli,
nas spominja na gostilniške dogovore in prerekanja z obrtniki za hišna
popravila, ne pa na resno delovanje na državni ravni.
Težje posledice takega načina
delovanja se bodo v polni meri pokazale šele v naslednjih mesecih. S tem mislim
na to, kako sedanja vlada vodi ekonomsko
politiko. Nekako tako, kot smo videli v Tarči: ad hoc »paketi pomoči
podjetjem«, ki pa so zelo slabo premišljeni, neučinkoviti, prepočasni,
zbirokratizirani, finančno zelo omejeni in preveč selektivni, saj pomagajo samo
nekaterim po nekih čudnih ključih. Na začetku razglašene epidemije (marca) so
številni naši gospodarstveniki še nasedli obljubam in so verjeli, da bodo
protikrizni paketi ukrepov dobri in učinkoviti. Rekli so, da vlada »deluje
razumno«. En mesec pozneje pa sem te iste podjetnike že slišal reči, da so nad
to isto vlado »zelo razočarani«. Ponóvimo: zelo razočarani.
V delovanju zdrave ekonomije morajo
veljati neka pravila, potrebno je precej znanja in pravo znanje pritegne tudi
odgovornost. Če odgovorno spoštujemo različne akterje, različna strokovna
mnenja, na osnovi dolgoletnih izkušenj in iskrenih preizkušenj najdemo
najboljše odgovore na zastavljena vprašanja. Kako pa deluje ta naša aktualna
vlada? Pomembno je predvsem to, kdo je »naš«, skladno z neobhodnim kriterijem,
kdo je preverjeno poslušen glavnemu avtokratu.
Zato trdim, da ta vlada pač ne
deluje razumno. V večini drugih evropskih držav se ekonomskih težav lotevajo
veliko bolj pogumno, po nekem dobro prenišljenem načrtu, pri nas pa se vse bolj
kaže, da tega načrta sploh ni. Imamo torej nesposobno vlado, ki nima nobene
vizije. Vlado, ki je na hitro skomponirano skrpucalo strankarskih pajdašev in
njihovih podrepnikov. Vlado, ki se katastrofalno slabo odziva na ekonomsko
krizo, ki nam zdaj trka na vrata, še bolj pa bo v naša življenja vdirala v
prihodnjih mesecih.
Torej vsem tistim, ki imajo v naši državi privilegij, da razpolagajo z
realno močjo odločanja, naslavljam vprašanje: Le kako si drznete v naši državi
takole na hitro in brutalno implementirati fašistoidne metode vladanja? Le kako
si drznete mimo vseh demokratičnih standardov na vsa pomembnejša mesta v državi
nastavljati eksekutorje svoje strankarske fašistoidne ideologije? Naj bo komu
prav ali ne, povsem umestne so besede koordinatorja Levice (Luka Mesec):
Janšizem moramo ustaviti, še preden se razraste v polnokrvni fašizem.
V času kolektivne osame sem utegnil
prebrati dolgo vrsto analiz o tem, kaj vse gre pri nas narobe. Napisali so jih
naši najboljši strokovnjaki, sociologi, ekonomisti, filozofi, aktivisti,
umetniki. A očitno te razprave ne sežejo do onih, ki bi jih še najbolj morali
prebrati in potem o
njih še malo razmisliti. Zato se zdaj, ko je v
naši deželi pomlad, res nihče ne bi smel čuditi množičnosti javnih protestov.
Desettisoči kolesarjev se ne zbirajo kar tako brez razloga. Zahtevajo odstop
gnile vlade ter poštene parlamentarne volitve. Protestirajo stari in mladi,
torej ljudje, ki so bodisi v svojem življenju že veliko prispevali k izgradnji
skupnega dobrega v naši državi, prav tako pa tudi oni mlajši z vizijo srečnejše
prihodnosti, kot je današnja. Vsi ti ljudje imajo neodrekljivo pravico zahtevati
pravičnejši državni aparat in zagotovo ne takega, kot ga izkazuje aktualna slovenska politika.
Vladna oblast pa je gluha na vsa
opozorila. Če že reagira, se odzove z nizkotnimi žaljivkami, ki so pod vsakim
civiliziranim nivojem. V tej nečastni vlogi najbolj prednjači prav predsednik
vlade, ki si že zaradi svojega položaja česa takega ravno ne bi smel
privoščiti. Obseden od volje po oblasti se na vsako kritiko odzove s ciničnim
nasiljem. Njegova sovražna retorika, ki jo ves čas uporablja v socialnih
omrežjih, v našo družbo vnaša razdor in tesnobni občutek izrednega stanja.
Žaljivi diskreditaciji protestnikov
se pridružuje tudi notranji minister, ki pritiska na policijo, naj z vsemi
sredstvi zatre množične demonstracije. Tako med protesti opažamo vse številnejše
policijske intervencije, ki postajajo grobe in glede na veljavno zakonodajo
presegajo zakonita policijska pooblastila. Ko opazujem te nesrečne policiste v njihovi
nezavidljivi službeni vlogi, imam občutek, da so globoko v sebi večinoma na strani
demonstrantov, vendar pa hkrati trpijo zaradi surovega političnega pritiska na
policijo. Minister Aleš Hojs aktualne dogodke očitno razume skozi tisto
popačeno psihološko percepcijo, ki je (če ne že prej), zavedno ali nezavedno
spolzela vanj v letih, ko je uslužno vodil hujskaški propagandni stroj določene
avtoritarno organizirane stranke. Nedopustno je, da lahko človek s tako
obremenjujočo preteklostjo zdaj nadzira in sankcionira družbena dogajanja v
naši državi. In zdaj nas skuša ustrahovati z metodami stalinistične
strahovlade. Ne bo šlo tako! Kakor vihar se je ljudstvo razraslo v upor.
Vse to je samo še dodaten indikator,
da je s to vlado nekaj hudo in prav zares hudo narobe, ter da so zahteve po njenem
odstopu še tem bolj upravičene. Molči tudi predsednik države, ki je v svoji
nezrelosti očitno otročje fasciniran nad mogočno persono Voditelja. Ko torej
opazujemo vladne reakcije na aktualne družbene procese, vse kaže, da oblast
vodi vojno proti lastnim državljanom, torej proti lastni državi. To pa zagotovo
ni dobro.
Zato je povsem razumljivo, da si težko breme sedanjih razmer ljudje lajšajo
s podobnim črnim humorjem, kot se ga spomnim iz zadnjih let pred razpadom
Jugoslavije. To marsikaj pove: humor nakazuje, da se bližamo radikalni
spremembi sistema. In se zato še sam olajšano nasmejem, če na petkovih
protivladnih protestih vidim kake zafrkljive napise. S šaljivimi parolami (na
primer »Janša = pacient« ali morda »Bolje fen v kadi kakor Janša v vladi«) se
seveda ne borimo proti neki nesrečni osebi z nerazrešenimi čustvenimi kompleksi
(v človeškem smislu mu ne želimo nič slabega), temveč se borimo proti bolnemu
stanju v celotni družbi.
Nazadnje si dovolimo še občutljivo vprašanje, kako se na aktualne politične razmere odzivajo vplivne osebe slovenske katoliške cerkve. Njihove javne izjave so pomembne zato, ker na lepe ali manj lepe načine negujejo, zmedejo ali morda celo ranijo intimna prepričanja številnih državljank in državljanov. Kristjani v hoji za Kristusom pričakujejo, da bodo cerkveni dostojanstveniki že zaradi svoje vidne družbene vloge spoštovali odrešenjski duh Jezusovega evangelija, in s tem upravičili status moralne avtoritete. Vendar tu lahko nastopi resen problem: žal nas zgodovina svetovnih verstev opozarja in uči, da moramo ohraniti nekaj previdnosti. Treba je razločevati med dvojim: na svetu lahko najdemo resnične duhovne avtoritete z iskreno ljubeznijo do vsega živečega in z jasno etično držo (tako kot nas je učil že Jezus), najdemo pa tudi navidezne »duhovne avtoritete«, ki se šopirijo z uradno funkcijo v duhovni hierarhiji. Vem, da ni lahko, toda vseeno se moramo truditi, da se ne pustimo zapeljati lažnim avtoritetam. Saj je na svetu še dovolj čistih, neomadeževanih duš. Srce je pravičen sodnik in nam pove, komu lahko zaupamo.
Duhovni vidik našega življenja je
pomemben in ga nikakor ne smemo odmisliti. Če so torej kake javne izjave
cerkvenih dostojanstvenikov slabo premišljene, morda celo politično
preračunljive in oportuno zavajajoče, potem celotnemu občestvu povzročajo ogromno
škodo.
S tem v zvezi bom analiziral značilen
primer, jih je pa še veliko več. Zbodel me je najnovejši članek »Za demokracijo
gre!« izpod peresa upokojenega nadškofa, objavljen v zelo branem tedniku
Družina (priloga Slovenski čas, junij 2020). Citiram: »V našem intelektualnem
okolju prevladuje anarhistična levica. […] V imenu svoje Resnice so
pripravljeni poteptati demokratična pravila političnega življenja, do katerih
smo se komaj dokopali pred tremi desetletji. Zato takega vnovičnega enoumja ne
smemo dovoliti.«
Le od kod avtorju te nebulozne trditve,
to nevarno zavajanje, to izkrivljeno sprevračanje dejstev, to podtikanje
lastnega problema tistim »drugim«, to mahničevsko podpihovanje kulturnega boja?
Zgodovina katoliške cerkve dokazuje, da avtonomno razmišljanje v cerkvenih krogih
nikoli ni bilo zaželjeno – kar je seveda velika ovira kritičnemu preverjanjanju
resnice. Pa vendar bi izobražen človek z doktoratom moral paziti na izrečene
besede. V zapisanem seveda takoj razpoznamo še kako značilna Janševa stališča. Je
trditev torej politično pogojena? In če je tako, s katerimi interesi? Še ena
pogodba z Mefistom?
Če bi se pisec udeležil kakega
množičnega protivladnega protesta (veseli smo tudi tistih, ki pridejo peš, brez
bicikla), bi kaj hitro ugotovil vsaj dvoje: Prvič, petkovih protestov se
udeležujejo predstavniki vseh družbenih skupin in vseh starosti, v ospredju
gotovo niso nekakšni »anarhistični levičarji«. Na shodih prevladujejo
izobraženi ljudje, bodisi mladi, ki šele odpirajo prve dišeče cvetove, in pa
seveda tudi starejši, ki so se v življenju že izkazali s kreativnim doprinosom
družbi, s skrbjo za naše skupno dobro. Skratka, to so zaskrbljeni ljudje brez vnaprej
proklamiranega družbenega predznaka, ki pozorno spremljajo dogajanja in jim ni
vseeno. Pozdravljajo javna pisma, ki jih naši družbeno angažirani intelektualci
(pa ne »anarhisti«) pošiljajo vladi ter jo rotijo, naj vendar spoštuje
demokratične standarde. Sto intelektualcev sestavi tako javno pismo, še dodatni
tisoči se podpisujejo. Nekateri protestniki nosijo velik napis »Tudi Jezus bi
se udeležil tega protesta«. Kaj pa bi na to porekel nadškof?
In drugič, kritiki aktualne
slovenske vlade se borijo točno za tista »demokratična pravila političnega
življenja«, za katera se nadvse demagoško zavzema tudi nadškof – v resnici pa
se preračunljivo postavlja v bran nedemokratični vladi, na stran njene enoumne »Resnice«,
da ga bo za to podporo nagradila s precej banalnimi materialnimi privilegiji. In
to počne človek, ki zase trdi, da sledi Jezusovemu evangeliju. Vprašanja
duhovnega življenja me nadvse živo zanimajo že vsaj petdeset let, iskrene
prijatelje imam tudi med duhovniki in zato vem, kako se nekateri zgražajo nad
takim početjem.
Zakaj torej ta paranoična projekcija
lastnega problema na druge, ta miselni preobrat, ta perverzni salto mortale? Zakaj
to podtikanje greha naši ozaveščeni javnosti, ki vse bolj nemočna in stalno
izigravana samo kritično opozarja na vladne grdobije? Zakaj to pajdašenje s
fašistoidno vladno garnituro? Ugledni mož ne razume družbenih procesov, ali pa zavestno
in namerno zavaja. Njegov zapis izraža tako zmedene pojme, da je hudo. Česa
takega si zelo izobraženi predstavnik duhovne organizacije ne bi smel dovoliti,
temveč bi moral najprej potrpežljivo preveriti dejansko družbeno dogajanje in
na tej osnovi še malo razmisliti.
Zaključimo torej, da vrh slovenske rimskokatoliške
cerkve (RKC) ravna oportuno, neodgovorno in s tem podeljuje gnili moralni
mandat janšizmu. Torej ljudje, ki se vidijo kot duhovni voditelji naroda,
podpirajo zlorabo oblasti. Še več: očitno se kar strinjajo z načinom, kako
aktualna slovenska vlada zaničuje elementarno človečnost. Posledice manipulacij
z resnico se čutijo zlasti v nekaterih predelih slovenskega podeželja, povsod
tam, kjer je težje priti še do ostalih, morda bolj preverljivih informacij o sodobnih
družbenih procesih. Zadeva je nevarna zato, ker najbolj kalne vode najbolje poganjajo
mline fašističnih (janšističnih) propagandnih strojev.
Ta kritika naj ima zelo jasne
naslovnike. Namenjena je samo tistemu vrhu cerkvene hierarhije in tudi širše
politike, ki se je spečal z avtoritarno strukturo janšizma. Zapisani primer pa ni
osamljen. Na moč žalostno je, da se iz naše novejše zgodovine prav nič ne nauči
vrh slovenske katoliške cerkve. Zdaj ponavlja prav isto napako kot leta 1941:
zaradi lastnega udobja je slovenska RKC takoj pripravljena podpreti
avtoritarno, fašistoidno politiko, ne glede na sicer izjemno lepa evangelijska
sporočila, ki jih formalno zastopa. Večina naših državljanov pa vendar pozna in
priznava zgodovinske nauke zadnjega stoletja: cena je bila zadosti visoka. Zato
močno upam in tudi verjamem, da se nadaljnji potek tragične zgodbe, kot se nam
je pripetila takrat, tokrat ne bo ponovil.
EPILOG
Ali smemo izreči bolečo domnevo, o
kateri bi morda raje molčali? Se mar v našem političnem vrhu dogaja unikatna
psihološka patologija: véliki Vodja ne
zna konstruktivno sodelovati z ljudmi, ki se ne podrejajo njegovim
prepričanjem. Za kaj takega preprosto ni sposoben, ker ne more iz svoje kože.
Boji se vsega, kar se izmika njegovi kontroli. Ljudi nima rad, ne pozna
empatije, obseden je z globoko zakodiranimi zamerami, z nikoli izpeto maščevalnostjo.
Zato se »odlikuje« z neko redko lastnostjo, da iz vsakega človeka potegne tisto
najslabše. Tisto slábo spravi na
površino iz »svojih« ljudi, s katerimi se obkroža, slabe strasti pa žal potegne
tudi iz tistih »drugačnih«, kajti te norosti se vlečejo kot špageti in
poneumljajo nas vse.
Zdaj je torej samo še kulminiral ta
napetostni krč, ki se med nami plazi kot tleči požar že vse od slovenske
osamosvojitve, vse od propada velikih starih ideologij. Mnogi pa nočejo videti,
da so v izpraznjeni prostor starih ideologij vskočile nove ideologije (na
primer ideologija prostega trga in v zadnjih letih vse bolj tudi ideologije
novodobnega fašizma oziroma v naših razmerah janšizma). Če tega ne sprevidimo,
so naši »ideološki boji« mlatenje prazne slame, ker zadeve niso poimenovane s
pravimi besedami. In tako se potem blokira vsak normalni družbeni razvoj, ki bi
ga še kako potrebovali.
Hkrati seveda tudi ni tako preprosto, da bi nas odrešila nekakšna banalna,
razvodenela »povezovalnost vseh« (kot se v svojem famoznem sprenevedanju izraža
predsednik države). Treba bo pač iti malo globlje, tudi v tiste neprijetne
plati našega razvoja, o katerih pišem v tem eseju. Vsi moramo pokazati malo več
državljanskega poguma (ki ga predsednik države pač nima). Slovenija je mlada
država in njene demokratične inštitucije ne nastanejo kar tako same od sebe.
Prav tako nam zrela politična kultura, prostor demokratične komunikacije, ne
pade kar tako z neba. Najbrž ne zadostuje samo to, da smo si pred tremi
desetletji razglasili svojo državo?
S tem v zvezi moramo nazadnje biti
pozorni še na nekaj. Zgrešeno bi bilo verjeti, da se je pri nas razgradnja
demokracije začela po »črnem petku trinajstega« (marca). Nikakor ne. V zdravi
družbi se kaj takega gotovo ne bi moglo zgoditi čez noč. Že pred tistim črnim
petkom je bila slovenska demokracija samo še formalna lupina brez žive vsebine.
Že prej se je v politični kulturi na veliko zlorabljala svoboda govora, že prej
smo bili premalo pozorni na vse laži, ki so se skoraj nenadzorovano širile v
našem medijskem prostoru. Medtem ko so okoli sodišč korakali in vpili plačani
verniki določene stranke, smo dopuščali počasno in skorajda nevidno, toda
nezadržno zniževanje demokratičnih standardov. Družbena etika je postala prazna
beseda, ki lahko za kratek čas pritegne volivce. Ko je demokracija nehala biti
zavestna osebna in družbena vrednota, je od nje ostala le še prazna lupina,
prepuščena tistim, ki nimajo nobenih moralnih zadržkov pri ciničnem
izkoriščanju formalne demokracije. In to je položaj, v katerem smo se znašli
zdaj – pa ne čez noč. Zdaj smo na dnu in čaka nas naporna pot iz tega temnega brezna.
Le zakaj sem napisal ta esej? Živim
v državi, ki zdaj že vsem na očeh uničuje svoje lastne kreativne potenciale.
Rad imam to deželo in njene ljudi in sram bi me bilo, če bi bil tiho – ker to
bi navsezadnje pomenilo, da se molče strinjam s tem, kar se vsem nam zdaj
dogaja. Mar bi se lahko strinjal s tem, da so usodo dveh milijonov ljudi
ugrabili manipulativni »krizni rešitelji« brez vsake moralne integritete?
Zatorej, bodimo ustvarjalni in
pogumni, iščimo nove in nove oblike silnega upora proti razraščanju fašizma
(janšizma) v naši družbi. Skupaj bomo uspeli, saj njih je peščica, nas pa je
veliko in v srcu dobro mislimo. Kolesarski protesti me neizmerno veselijo. Ironični
transparenti, iznajdljivi zapisi z barvno kredo po asfaltu, umetniški nastopi
... vse to so srečna znamenja spontane kreativnosti. Tam čutim in čutimo vsi,
da nisem sam in nismo sami, sploh ne, neizmerno veliko nas je in uspelo nam bo,
da bomo za vse večne čase pregnali janšizem iz naše dežele. Naj se to zgodi čim
prej, da bomo lahko spet svobodno zadihali!
Vidim svetlejšo prihodnost: človeštvo si je v dolgi zgodovini izoblikovalo
vsa potrebna miselna in materialna orodja, da nam ni treba več usmerjati vseh
naporov v izčpavajoči boj za golo preživetje. Boj za prevlado nad drugimi sodi
v preteklost. Žive naj vsi naródi, ki hrepene
dočakat dan! Civilizacijska spoznanja (zlasti na področju znanosti in kulture) nam
omogočajo, da se smemo prebujati v tisti
prvinski radosti bitja, ki je naravno vrojena vsem in ki si jo lahko medsebojno
delimo in še pomnožujemo. To je torej delo za prihodnje obdobje, najprej pa moramo
z naše skupne poti odvaliti težko skalo, ki nas ta hip zadržuje in blokira:
skalo ljudomrznega janšizma v naši deželi. Morali smo jo imenovati, da jo
razpoznamo in s skupnimi močmi odvalimo.
Napisano maja in v začetku junija 2020,
prvi mesec množičnih
antifašističnih protestov.
Andrej Detela
Komentarji
Objavite komentar